Goede voornemens: dat kan makkelijker

Goede voornemens

Goede voornemens: het kan veel makkelijker.

De feestdagen zijn voorbij en we hebben 2022 achter ons gelaten. Nu is het dus tijd voor een goed voornemen. Maar wat is een goed voornemen eigenlijk en waarom lukt het vaak maar een paar weken?

Waarom hebben we goede voornemens?

De traditie van het hebben van een goed voornemen gaat erg ver terug de geschiedenis in. Nog voordat de kerk macht kreeg in Noord West Europa, was het hebben van goede voornemens een vast ritueel tijdens de periode van de zonnewende.

Tijdens de feestdagen, die traditioneel gezien 12 dagen duurde, laat je alles wat niet goed gegaan is dat jaar achter in het donker. Terwijl de Zon zijn kracht weer terugkrijgt verleg je de focus van het verleden richting de doelen in de toekomst.

Een goed voornemen hebben is daarom een start die nodig is om vooruit te gaan in het leven en niet te blijven hangen bij alles wat niet goed gegaan is.

Toch is het kiezen van een goed voornemen een klein beetje veranderd de afgelopen decennia. Daar waar we deze periode gebruikte voor zelfontwikkeling zijn de goede voornemens van vandaag steeds vaker gericht op de buitenkant.

Je wilt 10 kilo afvallen, stoppen met roken, meer sporten en misschien heb je wel een leuke vakantie als goed voornemen.

Waarbij je waarschijnlijk na een week of zes tot de conclusie komt dat de goede voornemen al niet volgehouden is.

Hoe kun je dan wel zorgen dat je een goed voornemen bepaald die wel gaat werken?

Daar ga ik je even mee helpen. En je zal verbaast zijn hoe eenvoudig het is om je nieuwe doel te bepalen, op het moment dat je alles even omdraait.

Wat bedoel ik daarmee?

Een goed voornemen is een beweging die vooruit gaat. Je wilt ten slotte iets verbeteren aan je leven wat misschien een beetje ongezond was. Vaak door iets te gaan doen wat je gezondheid bevorderd of door iets toe te voegen aan je leefstijl zoals een sport abonnement.

Dat zijn doelen die iets veranderen omdat je iets toevoegt aan je taken lijstje voor het nieuwe jaar. Het is een beweging welke vooruit gaat doordat je er een beweging aan toevoegt. Je verplicht jezelf om iets te doen wat je moet volhouden.

Wanneer je maar genoeg doelen stelt zul je dus met regelmaat teleurgesteld worden door het eigen falen van de door jezelf opgelegde doelen.

Wat is dan een betere manier waarbij de kans van slagen groter wordt?

Veel mensen willen hun gedrag veranderen door het tegenovergestelde te gaan doen. Voorbeeld: Je bent een paar kilo aangekomen en die kilo’s wil je weer kwijt?

Dan ligt het voor de hand dat je meer gaat sporten, meer groente gaat eten en wat extra supplementen en paddenstoelen neemt.

Echter ligt het probleem van een verkeerde leefstijl niet in de ongezonde voeding die je neemt, maar in de gewoonte die je hebt ontwikkeld welke ervoor zorgt dat je niet kiest voor gezonde voeding.

Het is de gewoonte die je zult moeten aanpakken omdat, zoals het woord al omschrijft, het voor jouw gewoon is geworden om de verkeerde beslissing te nemen.

Die valse vaste gewoonte aanpakken is moeilijk en zwaar. Je moet iets afleren wat voor zoveel comfort zorgt.

Het hebben van veel doelen die in feite te maken hebben met het doorbreken van een vaste gewoonte, zal ervoor zorgen dat je een stuk minder wilskracht zult hebben om het vol te houden. Daarnaast zal het falen of het niet halen van je doel ervoor zorgen dat je door de teleurstelling helemaal geen wilskracht meer overhoud. Het gevolg is dat je na 6 weken de handdoek weer in de ring gooit en je verder gaat met accepteren dat je leven mislukt is.

Volgend jaar zit je weer met hetzelfde dilemma en bedenk je weer dezelfde oplossing. Meer sporten, meer gezonde voeding en meer vrijetijd. Het ritme van verkeerde doelen stellen sluit aan bij de gewoonte die je zelf creëert. Elk jaar is weer hetzelfde en elk jaar kies je weer voor hetzelfde doel.

Totdat je gaat snappen wat werkelijk de bedoeling is.

Het veranderen van een gewoonte is moeilijk. Vandaar dat de meeste mensen vastzitten in het jojo paradox van de goede voornemens.

Laten we het dit jaar eens omdraaien.

Je hoeft niet iets toe te voegen om je gewoonte te doorbreken. Wat je wilt is iets elimineren uit je leven. Wanneer je dit beperkt door slechts één gewoonte is dat veel makkelijker vol te houden dan de door jezelf meerdere opgelegde onhaalbare doelen.

Veranderingen in het leven gaan namelijk langzaam. Het idee dat je binnen een paar maanden een transformatie kunt maken van ongezonde leefstijl naar een gezonde leefstijl, is een illusie. Werken aan je gezondheid is een taak die je de rest van je leven met je mee zult dragen.

Je leefstijl veranderen doe je dus door kleine doelen te stellen. En niet door iets extra’s te doen. Nee, door je te focussen op datgene wat het meest in de weg zit te verbannen uit je leven.

Voorbeeld:
Het is voor de meeste mensen onmogelijk om naast stoppen met roken, ook gezonder te eten en meer te sporten. Het stoppen met een ongezonde gewoonte kost ontzettend veel wilskracht. Als je daar ook nog een verplichting tegenoverstelt die ook een beroep doet op die wilskracht is het volhouden bijna onmogelijk.

Wanneer je maar één ding NIET meer kunt doen is het veel makkelijker je wilskracht sterk te houden.

Dan zul je volgend jaar terugkijken op een doel wat je gehaald hebt door iets niet meer te doen in plaats van terugkijkend op de doelen die je niet gehaald hebt.

Persoonlijke ontwikkeling tijdens de donkere dagen voor kerst

Voor mij is dit een traditioneel eindejaar periode. De donkere dagen voor kerst bepaal je wat je achter je wilt laten. Dat wat aan je vastgekleefd zit door de ontwikkelde verkeerde gewoonte. Door iets uit je leefstijl te verbannen wat ongezond is voor je of wat je zelfontwikkeling in de weg zit. Je leest er meer over in deze blog.

Je stapt uit het patroon van de moderne kapitalistische en commerciële drang tot perfectie van de buitenkant. Door hem te verleggen naar de waardevolle ontwikkeling van de binnenkant.

Want alleen door jezelf te ontwikkelen met minder tevreden te zijn, kun je de doctrine van de succesmaatschappij doorbreken. Ieder jaar een stapje richting verlichting omdat je jezelf stap voor stap verbeterd door zaken los te laten.

Mijn goede voornemens voor 2023?

Nou, wat wil ik achterlaten? Mijn doel is om in 2023 geen chips meer te eten.

Vrij eenvoudig doel. Maar wel één met grote gevolgen voor de gezondheid van mijn darmen en ik haat het dat je niet meer kan stoppen met eten na de eerste schijf die je in je mond stopt. Dat wil ik niet meer dus dat is mijn doel.

Wat is jouw goede voornemen? En heb je die aangepast na het lezen of zien van deze blog? Ik ben heel benieuwd naar alle verschillende voornemens en de daarbij behorende motivaties.

Wil je even sparren in een spiegelsessie zodat je voor jezelf een goed doel kunt bepalen? Boek hem dan vandaag nog via deze link. Binnen een uur heb je de kern te pakken door middel van een inzichtgevend en vaak verhelderend socratisch gesprek.

Video afspelen over De week van Erwin #3 Goede voornemens

Gerelateerde Artikelen

Erwin Bakker

Erwin Bakker's Leefstijl Opinie

Persoonlijke leefstijl ontwikkeling

Myco Therapeut (specialist in medicinale paddenstoelen) | Persoonlijke Ontwikkeling | Micro Dosering Psychedelica